Vanliga frågor

Vanliga frågor från arbetsgivare

Hur blir jag kund?

Det är enkelt. Börja med att registrera dig här. Därefter kommer vi kontakta dig för att diskutera ditt behov och hjälpa dig att komma igång.

Varför kan jag inte registrera mig?

De vanligaste problemen brukar vara att man inte har en giltig e-postadress eller ett giltigt organisationsnummer.

Eftersom uska.se är byggd med moderna tekniker så kan man ibland få problem om man använder en gammal webbläsare. Då kan du ladda ner Google Chrome här.

Varför kan jag inte ange ett lösenord?

Lösenordet behöver uppfylla en del kriterier:

  • Du måste minst ha en liten bokstav
  • Du måste minst ha en stor bokstav
  • Ett specialtecken/siffra
  • Och lösenordet måste minst vara 8 tecken
Måste jag ha en logotypbild?

Nej, det är inget krav men annonsen syns bättre i listan över lediga jobb.

Måste jag lägga till bilder under arbetsplatsen?

Nej, men vi rekommenderar att du gör det eftersom bilden gör annonsen personligare och trevligare för de arbetssökande.

Hur fungerar avdelningar och varför ska man ha det?

Avdelningar kan vara användbart om du vill skilja på vilka av företagets avdelningar, verksamheter eller dotterbolag som rekryterar. Det ger en bättre överblick och tydlighet över företagets sammanlagda rekrytering.

Hur kommer jag i kontakt med kandidater?

För att dina behov ska matchas mot de arbetssökande måste du fylla i en smart annons – en så kallad matchingsprofil. I den anger du vilka behov du har samt annan relevant information om jobbet. När du är klar med det presenteras en lista med arbetssökanden som matchar den lediga tjänsten. Här kan du välja att klicka upp de kandidater du tycker är intressanta och bjuda in dem. Kandidaterna kan då acceptera att visa sina kontaktuppgifter för dig så att du kan kontakta dem.

Tar det lång tid att hitta rätt medarbetare?

Du behöver skapa en matchningsprofil samt lägga till information om din verksamhet för att få upp lämpliga arbetssökanden. Det tar ca 5 min.

Varför måste jag ange en adress när jag skapar en matchningsprofil?

Adressen är en viktig parameter i matchningen då både arbetssökanden och företag kan ha önskemål om avstånd till jobbet.

Hur ska jag tolka matchningsprocenten?

Matchningsprocenten är baserad på kraven på jobbet och den arbetssökandens angivna kompetens. Enkelt uttryckt kan man säga att kandidater som har över 100 % är överkvalificerade, exakt 100 % är perfekt matchning och under 100 % är det någon parameter som kandidaten inte uppfyller. Det är viktigt att inte tolka matchningsprocenten som absoluta sanningar, snarare att använda dom som en indikator.

Hur läser jag av spindeldiagrammet på kandidaterna?

I spindeldiagrammet ställs ditt behov mot den arbetssökandes kompetens. På så sätt kan ni få en överblick inom vilka områden medarbetaren är över- eller underkvalificerad.

Jag vill inte internkonkurrera. Hur gör jag för att ta reda på vilka kandidater mina kollegor på andra avdelningar bjuder in?

Du kommer tydligt kunna se om den arbetssökande är i en annan process inom din organisation eller avdelning genom att en symbol dyker upp vid kandidaten, på så sätt får du en tydlig översikt.

Hur vet jag om en arbetssökande är tillgänglig nu?

De arbetssökande anger sin tillgänglighet och uppsägningstid, vilken kommer att visas för dig när ni matchas. En indikation kan vara att kandidaten har angett att denne inte har någon uppsägningstid.

Hur vet jag vilken utbildningsnivå kandidaten har?

Vi låter de arbetssökande ange om de är undersköterskeutbildade eller inte. Samt om de studerar nu.

Hur kan jag se vilka som avböjt min förfrågan om kontaktuppgifter?

En symbol visas vid de arbetssökande som har avböjt din förfrågan och de försvinner automatiskt från rekryteringsprocessen efter 24 timmar.

Kan jag blocka en person?

Nej. Du kan välja bort arbetssökanden för ett specifikt jobb, men de kan fortfarande komma upp nästa gång du skapar en ny matchningsprofil.

Kandidaten svarar inte, vad gör jag?

Det bästa sättet att få en arbetssökande att svara på din inbjudan är att skapa en bra profil med bild, beskrivning samt vilka förmåner som är aktuella. Ju mer information du anger om jobbet desto större är sannolikheten att du får svar. Tänk på att bjuda in arbetssökanden som faktiskt är relevanta för tjänsten.

Hur många arbetssökanden ska jag bjuda in?

Vi är en kvalitativ tjänst och vi förordar att du bjuder in de sökande som faktiskt låter intressanta. Antalet beror helt på hur behovet ser ut.

Hur håller jag reda på mina kandidater?

Det finns flera sätt hatt hålla koll på sina arbetssökande. Det mest uppenbara är ju att använda själva rekryteringsprocessen och stegen i den. Man kan ”gilla” de personer som man har som favoriter. Sen kan man se vilka man bjudit in, vilka som tackat ja, tackat nej och vilka man väntar på svar från. Du kan även skriva notiser på de sökande. De visas endast för er inom organisationen.

Kan ni garantera att jag hittar en kvalificerad kandidat?

Nej, däremot kan vi hjälpa dig att öka dina chanser att hitta rätt medarbetare. Vi samlar och analyserar relevant information samt väger samman detta för att hitta bra kandidater till den lediga tjänsten.

Vanliga frågor från jobbsökanden

Varför kan jag inte registrera mig?

Det vanligaste brukar vara att man inte har en giltig e-postadress. Det kan även vara så att du använder en gammal webbläsare. Då uska.se är byggd på moderna tekniker kan det därför skapa problem. Om du har problem med registrering, testa att ladda ner Google Chrome här.

Varför kan jag inte ange ett lösenord?

Lösenordet måste uppfylla vissa kriterier:

  • Du måste minst ha en liten bokstav
  • Du måste minst ha en stor bokstav
  • Ett specialtecken/siffra
  • Och lösenordet måste minst vara 8 tecken
Hur får man jobb via Uska?

För att du ska kunna matchas mot jobb måste du ha registrerat dig och fyllt i en matchningsprofil. I den anger du bl.a vad du kan och vad du vill jobba med. Därefter presenteras en personlig lista med de jobben som matchar din kompetens. Här kan du välja att skicka en intresseanmälan för de jobb du tycker låter intressanta. Arbetsgivaren kan därefter välja att ta kontakt med dig. Tänk på att ju mer information du har fyllt i om dig själv desto bättre blir resultatet.

Arbetsgivarna kan också visa intresse för dig. Du kommer då att få en inbjudan av arbetsgivaren som du behöver svara på. För att enkelt och snabbt svara på inbjudningarna kan du ladda ner vår app, det gör du här

Vad behöver jag fylla i för att få jobb?

Som jobbsökande behöver du som minimum fylla i en matchningsprofil. Därefter kan det vara bra att lägga in en liten beskrivning om dig själv samt en bild. För dig som verkligen vill sticka ut finns även möjlighet att ladda upp en video.

Jag har fått mer erfarenhet, hur uppdaterar jag?

Om du har missat eller om du vill uppdatera din erfarenhet kan du enkelt göra det genom att klicka på ”Förbättra din matchning”.

Hur ska jag tolka matchningsprocenten?

Matchningsprocenten är baserad på kraven på jobbet och din angivna kompetens. Enkelt uttryckt kan man säga att jobben som har över 100 % i matchning är du överkvalificerad för. Exakt 100 % är perfekt matchning och under 100 % är det någon parameter som du inte uppfyller. Det är viktigt att inte tolka matchningsprocenten som absoluta sanningar, snarare att använda dem som en indikator.

Hur laddar jag upp en profilbild?

Du laddar upp en profilbild genom att logga in och gå in på ”Min profil”. Där klickar du på ”ladda upp en profilbild”.

Varför måste jag ange en adress när jag skapar en matchningsprofil?

Adressen är en viktig parameter i matchningen då både du som jobbsökande och arbetsgivaren kan ha önskemål om avstånd till jobbet.

Vad får arbetsgivaren se när jag accepterat deras inbjudan?

Uppgifterna som arbetsgivaren får tillgång till är utöver din profil, även din e-postadress och telefonnummer.

Varför svarar inte arbetsgivarna?

Det bästa sättet att få en arbetsgivare att svara på din intresseanmälan är att skapa en bra profil med bild och beskrivning. Desto bättre information du ger till en arbetsgivare, ju enklare är det för arbetsgivaren att ta ställning.

Jag vill ta bort min profil – hur gör jag det?

För att ta bort din profil så kan du maila oss på uska@skillio.se, så hjälper vi dig.

Övriga frågor

Jag har bytt e-postadress, hur ändrar jag det?

Om du bytt e-postadress så hör du av dig till oss på uska@skillio.se. Ange vilken e-postadress du har och vilken du vill byta till.

Hur ändrar jag lösenord?

För att ändra lösenord loggar du in och klickar på inställningar. Där kan du registrera ditt lösenord. Reglerna för ett lösenord är:

  • Du måste minst ha en liten bokstav
  • Du måste minst ha en stor bokstav
  • Ett specialtecken/siffra
  • Och lösenordet måste minst vara 8 tecken
Jag kan inte logga in, hur gör jag nu?

Kontrollera att du använder rätt e-postadress och att du har rätt lösenord. Har du glömt lösenordet kan du återställa det här.

Jag har förslag på hur man kan göra tjänsten bättre, vart vänder jag mig?

Vi är glada att ta emot förlag som kan göra tjänsten bättre. Maila förslaget till: uska@skillio.se.

Hur blir det en perfekt match?

Du behöver i första hand skapa en matchningsprofil för att kunna matchas bland alla jobb eller hitta kandidater. Vill du som arbetsgivare dessutom publicera ditt jobb i en annan plattform så finns möjligheten att dela matchningsprofilen som en annons på exempelvis arbetsförmedlingen.