Äldreomsorg,Hemtjänst,Personlig assistans, Mar 27, 2019

Tuff arbetsmarknad inom vård och omsorg utmanas med digital matchning

En tuff arbetsmarknad med en tydlig kandidatbrist och en hög personalomsättning. Det är verkligheten för Mattias Falk som är verksamhetschef på assistansbolaget Inova Assistans. För ett år sedan bytte han platsbanken mot matchningstjänsten Uska som skippar cv:t – och skillnaden är stor: ”Den absolut största vinsten är tidsbesparingen”

Vill du veta mer om hur Uska arbetar för att lösa kompetensförsörjningen inom vården? Se hur digital matchning fungerar här.

Som verksamhetschef på Inova Assistans i Sala sköter Mattias Falk den dagliga driften, planeringen och inte minst rekryteringen för assistansbolaget. Och det i en bransch med en naturligt hög personalomsättning.

– Många unga börjar jobba här innan de bestämmer sig för vad de vill plugga eller göra senare, säger han och fortsätter:

– Arbetsmarknaden är otroligt tuff för arbetsgivare i dag, det finns väldigt många jobb att söka men knappt någon arbetskraft. Samtidigt tvingas de som är arbetslösa att söka jobb och det gör de naturligtvis – oavsett om de egentligen vill ha jobbet de söker eller inte. Och det är ju det allra viktigaste i vår bransch, att vilja arbeta med människor.

Digitala verktyg förenklar urvalet

I stället för att läsa cv:n från personer som inte är intresserade började Mattias Falk för ett år sedan istället att använda den digitala matchningstjänsten Uska.se – en mötesplats för arbetsgivare och undersköterskor, personliga assistenter samt vårdbiträden.

– Utvecklingen går hela tiden framåt och jag både vill och behöver nå ut så brett som möjligt. Uska är ett perfekt rekryteringsverktyg för mig, framför allt eftersom det avgränsar sig till människor som har ett uttalat intresse av att jobba med vård och människor.

Genom att skapa en matchningsprofil och exempelvis ange geografiska upptagningsområden, önskade arbetstider och erfarenheter från utbildningar och tidigare jobb kan Mattias Falk snabbt få en lista på lämpliga kandidater som letar efter en arbetsgivare som just Inova Assistans. Och detta utan att vare sig cv:n eller personliga brev behöver granskas.

Matchning = intervju

Med en procentsats visas hur väl deras egenskaper, mål och erfarenheter stämmer överens mot den egna matchningsprofilen.

– Sedan är det bara att välja vilka jag vill få kontakt med. Godkänner de så kan jag sedan kontakta dem och boka in en intervju, säger Mattias Falk och avslutar:

– Den absolut största vinsten är tidsbesparingen – att skapa en matchningsprofil går på fem minuter och det gör hela rekryteringsprocessen mycket enklare och snabbare.

Mer om hur Uska kan hjälpa till med att hitta nya medarbetare inom vård och omsorg hittar du här.