Äldreomsorg,Hemtjänst,Personlig assistans,Uska, Sep 19, 2019

Smarta annonser – ett nytt sätt att hitta personal inom vård-och omsorg?

En annons som inte bara visas upp, utan istället aktivt letar upp kandidater som passar till just det specifika arbetet. Finns det? Erika Stiebel, UX- och frontend-utvecklare på Skillio, berättar vad en smart annons är och hur den fungerar.

För att hitta kvalificerade medarbetare finns det idag en mängd olika verktyg för att nå ut och hitta rätt individ. Det gäller inte minst inom vård och omsorg  – där kompetens, personlighet och intresse är viktiga faktorer för att få personalen att stanna och trivas på arbetsplatsen.

Ett sätt som ett flertal kommunala och privata vård-och omsorgsbolag nu använder för att hitta personal är så kallade smarta annonser.

Erika Stiebel är en av dem som arbetar med att utveckla smarta annonser och göra dem så effektiva som möjligt.

– Med vår smarta annons får du inte bara det gamla vanliga som du får med alla digitala annonser, med vår lösning får du även hjälp med själva rekryteringen. Vi jobbar ständigt med att förfina matchningen. Nästa steg är att få in mjukare värden som personlighet i tjänsten och framöver kommer vi även att arbeta med inslag av artificiell intelligens, berättar Erika.

Hur fungerar en smart annons jämfört med en vanlig?

– En smart annons gör ett aktivt arbete jämfört med en traditionell platsannons. Det vi på Skillio utvecklat med Uska är att arbetsgivare och arbetssökande nu hittar och matchas ihop för att de passar varandra efter en mängd specifika värden.  

Till skillnad från en traditionell jobbannons som man hoppas att rätt kandidat ska få syn på, så letar den smarta annonsen upp relevanta mottagare själv. Det är alltså ett effektivt sätt att nå rätt personer direkt, men även att få rätt kandidater att hitta er som arbetsgivare.

Vad är den stora vinsten för arbetsgivare?

– Tidsbesparingen. Du slipper gallringsprocessen med att samla in och sålla bland cv:n, och du kommer snabbare i kontakt med rätt personer. Den långsiktiga vinsten är att med rätt bemanning möjliggörs en kvalitativ vård och omsorg med en god arbetsmiljö, där medarbetarna trivs och vill arbeta kvar många år.

Vad är du mest stolt över med utvecklingen av Uska?

– Det är att jag är med och bidrar till att nästan 40 000 undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter fått möjligheten att hitta sitt nästa jobb genom vår tjänst. Att kunna påverka människors liv till det bättre är det som motiverar mig att fortsätta utveckla tjänsten