Äldreomsorg,Hemtjänst,Personlig assistans,Uska, Jan 15, 2020

Ljuset är extra viktigt under vinterhalvåret för dygnsrytmen

Arne Lowden är ljus- och sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet. Han har sedan 2012 forskat kring hur ljus påverkar hälsan. Just nu jobbar han med ett projekt där han undersöker hur äldre personer påverkas när de utsätts för en större mängd elektriskt ljus. Med sömn som specialitet är Arne en av 40 certifierade sömnspecialister i Sverige.

– Sömn och ljus hänger ihop eftersom ljuset påverkar dygnsrytmen. Och eftersom vi i Sverige nästan lever sex månader i mörker är det viktigt att vara medveten om ljuspåverkan och hur man kan förebygga dagsljusbrist, säger Arne.

Ljuset styr vår sömn

Sömnsystemet är beroende av dyngsrytmsystemet som i sin tur regleras av ljus. I ljuset finns nämligen ett hormon som heter melatonin, och melatonin gör oss sömniga. Får vi en stor mängd ljus på dagen får vi sedan mycket melatonin på kvällen vilket gör att vi blir sömniga.

– Pådraget av melatonin börjar runt åtta på kvällen och säger alltså åt oss att gå och lägga oss. Får vi inte tillräckligt med ljus under dagen så blir det en svagare signalering och vi får svårare att somna, förklarar Arne.

Ljusbrist kan leda till depression

Ljusbrist påverkar oss på fler sätt. Vi blir tröttare, får mindre energi och nedsänkt humör. För vissa kan det påverka humöret så pass mycket att det leder till depression, något som är vanligt bland äldre.

– Äldre personer är en grupp som tyvärr inte kommer ut så mycket. Och vi kan se att de har stora problem med depression. Hela 40 procent av kvinnorna tar antidepressiv medicin och motsvarande siffra för männen är 30 procent, säger Arne och tillägger:

– Och en anledning till dessa höga siffror är att de får för lite ljus – men ljusfrågan är inte något som diskuteras i särskilt stor utsträckning.

“Vi får en sorts jetlag på hemmaplan”

Vidare berättar Arne att ljuset också påverkar vårt stressystem. Vi kan drabbas av något som kallas dygnsrytmisk stress eller stressad hjärna.

– Får vi inget ljus på dagen innebär det ofta att vi har samma ljusintag även under kvällen – det blir ingen större skillnad. Det leder till att hjärnan inte förstår vad klockan är och vi får en sorts jetlag på hemmaplan, säger Arne och fortsätter:

– Stressad hjärna förekommer oftare bland folk med oregelbundna arbetstider och oregelbundna sömnvanor.

Så här förebygger du ljusbrist

Enligt Arne finns det ändå en hel del saker vi kan göra för att undvika ljusbrist – även under årets mörkaste månader. Först och främst handlar det om att passa på att gå ut när det väl är sol ute. Men även en molnig dag är det bra att gå ut.

Arne Lowden

– Är det soligt väder räcker det med att vistas utomhus 30 minuter för att du ska få din dos av ljus. Får du för lite solljus kan du få d-vitaminbrist vilket kan leda till benskörhet. Därför är det extra viktigt att äldre personer får komma ut i solen, säger Arne och tillägger:

– Om de orkar – ta med dem ut på en kort promenad. Om de inte orkar ta sig ut funkar det bra att ta med dem ut på balkongen, eller att sätta dem nära ett öppet fönster. Upp med alla persienner, låt ljuset flöda in i rummet!

Efterlikna dagsljus med belysning

Är det molnigt behöver du däremot vara ute längre tid, ofta flera timmar, för att få din dos av ljus. Och det kanske det inte alltid finns tid till. Då kan du istället försöka hitta belysning som efterliknar dagsljus.

– Kanske kan du skapa en ljusplats på arbetet eller boendet där ni kan sitta och fylla på ljusdepåerna? För att hitta en belysning som liknar dagsljus så mycket som möjligt ska du leta efter ett ljus med högt RA-värde, även kallat CRI (Colour Rendering Index). Det står oftast på förpackningen vilket värde lampan har. Men kom också ihåg att inte utsätta er för starkt ljus precis innan sängdags, belysningen måste alltså enkelt kunna justeras och stängas av.

Vill du ta del av liknande artiklar kan du hitta dem i vår blogg.