Hemtjänst,Uska, Nov 11, 2018

”Den nya tjänsten hjälper oss att hitta medarbetare med rätt kompetens”

Det finns ständigt ett behov av fler medarbetare inom olika omsorgs-verksamheter. För företaget Care Allomsorg i Stockholm har nya tjänsten Uska inneburit en klar förbättring när det kommer till att hitta medarbetare.

– Kvaliteten på de som söker via Uska är betydligt högre, säger verksamhetschefen Catharina Rosendahl.

Uska är en webbtjänst som knyter ihop de som vill jobba inom omsorgen med olika arbetsgivare.

– Det unika med tjänsten är att många hittar jobb precis där de vill jobba.

– Vi har t ex ett fokus på Södermalm och hittar många som bor här och vill ha nära till jobbet, berättar Catharina Rosendahl.

Sedan Care Allomsorg började använda tjänsten på uska.se har de märkt en klar skillnad.

– De som söker här är mer motiverade. Uska har gett oss ett avsevärt högre antal kvalificerade sökande.

I genomsnitt lägger Care Allomsorg upp 1-2 lediga jobb i månaden.

– Lite beroende på så intervjuar vi 2-3 personer och hittills har vi alltid hittat en ny medarbetare bland dessa. Tjänsten gör det enklare att snabbt se vilka som klarar grundkraven eller inte.

– Antingen med rätt utbildning eller andra kvalifikationer som gör att de passar in. Uska gör det överskådligt.

Tjänsten drivs av Skillio som är helägt av Lernia vilket borgar för kontinuitet och kvalitet. Det är gratis för de som letar nytt jobb att anmäla sitt intresse. Och det är inte svårt. Den som kan hantera en dator klarar lätt att lägga upp sin profil på några minuter.

– Det är helt klart att de som anstränger sig att gå via Uska också håller en genomsnittligt högre kvalitet och är bättre lämpade för de jobb vi lägger ut.

– Tjänsten är bra eftersom de som söker t ex inte behöver skriva ett eget cv eller brev, utan får hjälp med att ge samma information tack vare det enkla upplägget.

Catharina och hennes medarbetare håller ett högt tempo.

– Som arbetsgivare upplever jag en stor arbetsbesparing. Arbetsförmedlingens tjänst har vi använt då och då, men vi känner att via den så får vi väldigt många ansökningar men där 80- 90 procent antingen inte är tillräckligt intresserade eller har helt fel förutsättningar.

– Genom Uska får jag färre ansökningar men framförallt bättre sökande.

Idag har Care Allomsorg ett 30-tal anställda som jobbar inom hemtjänst, ledsagning och boendestöd.

– Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag klarade mig innan. Då handlade det lite mer om tur och tillfälligheter i att få in rätt ansökningar. Nu känns det som jag jobbar med metodiskt.

– Vi har som målsättning att på några års sikt bli ungefär tre gånger så stora.

– Med hjälp av Uska känns det som om vi har alla förutsättningar på plats vad det gäller att få tag på rätt personer att anställa, säger Catharina Rosendahl.