Äldreomsorg,Hemtjänst,Uska, Nov 14, 2019

Gör dina nyanställda till ambassadörer

Få dina nyanställda att bli ambassadörer för arbetsplatsen – redan från dag ett. Det kommer både du, dina medarbetare och organisationen vinna på. Här ger vi tips på hur du får dem att stortrivas från start. 

Fördelarna med en arbetsplats där de anställda verkligen trivs är flera. Nöjda medarbetare presterar bättre, är mer produktiva och har färre sjukdagar jämfört med människor som inte trivs på sitt jobb. Dessutom är rekommendationer från vänner och familj en avgörande faktor när vi väljer jobb. Om dina medarbetare trivs på arbetsplatsen kommer de att berätta det för andra och fler kommer bli intresserade av din arbetsplats. 

6 saker du kan göra för att ge dina nyanställda en bra start: 

  1. Ge all information innan första dagen
    Skicka ett trevligt mejl med all info som din nya medarbetare skulle kunna tänkas behöva. När ska hen befinna sig var? Och vad kan personen förvänta sig av sin första dag? Kom också ihåg att skriva hur glada ni är att just hen ska börja hos er. 
  2. Fixa ett välkomst-kit
    Se till att all utrustning personen kommer att behöva finns på plats. Nycklar, larmbrickor, arbetskläder och eventuella digitala prylar. Ordna gärna med en blomma, lite godis eller kanske ett kort där teamet får skriva under. 
  3. Se till att det finns inspirerande uppgifter från start
    Det finns såklart rutinuppgifter som behöver utföras under de första dagarna men släng också in några roligare uppgifter. Se också till att din nya medarbetare har saker att göra. Att sitta sysslolös – särskilt i början – kan kännas jobbigt. 
  4. Ordna en välkomstlunch
    Gör något lite speciellt med din nya medarbetares första lunch. Gå ut och ät bara ni två eller – om möjligt – ta med hela teamet. Men se också till att din nyanställda har någon att luncha med varje dag den första veckan – det är en bra chans att lära känna sina nya kollegor.
  5. Informera alla om den nyanställda 
    Se till att dina kollegor vet om att det finns en nykomling i teamet. Sprid det i interna kommunikationskanaler eller mejla ut det. Dela gärna nyheten tillsammans med ett foto och en kort beskrivning. 
  6. Tilldela en fadder första veckan
    Se till att det finns en person som tar lite extra hand om den nyanställda i början. Faddern kan hjälpa den nya medarbetaren att snabbare komma in i allt från vilken micro som inte funkar till var hen hittar personalhandboken. 

För dig som ansvarar för rekrytering har vi ett verktyg för dig där du kan nå över 40 000 arbetssökande som valt att de vill arbeta inom hemtjänst, äldreomsorg eller personlig assistans. Klicka här om du vill veta mer.