Äldreomsorg,Uska,

“Det tog bara en vecka – sedan hade vi anställt”

Ullis N-Jagerfors är biträdande verksamhetschef vid äldreboendet Gammeluddshemmet strax utanför Stockholm. När det var dags att rekrytera gav hon Uska en andra chans, något hon inte ångrar. 
– Att rekrytera rätt person gick snabbare än jag någonsin hade kunde ana. Det tog bara en vecka – sedan var det klart, säger Ullis. 

Gammeluddshemmet är ett familjeägt äldreboende som funnits sedan 1994. Från början var de inriktade på att avlasta och stötta anhöriga genom korttidsboende, växelboende och avlastningsboende. Idag är det ett permanent boende med 31 platser varav 9 är demensplatser. 

– De flesta som kommer hit bor här permanent, och de kommer hit via biståndsbeslut. Det är kommunen som köper våra platser, förklarar Ullis. 

“De blir vår familj och vi blir deras” 
Det är flera saker som utmärker Gammeluddshemmet, till exempel eget kök med egna kockar, stor terrass med utsikt mot vattnet, tillgång till sjukgymnast, fotvård, frisör och massör. Men enligt Ullis är det framförallt den familjära stämningen som utmärker boendet lite extra. 

– Närheten mellan personalen och de boende är något som utmärker oss skulle jag säga. Alla har ju inte anhöriga som hälsar på dem så därför blir vi deras närmaste. De blir vår familj och vi blir deras, säger Ullis och fortsätter:

– Ytterligare en sak som utmärker oss är att hur vi jobbar med parboende. Vi tycker inte att någon ska behöva skiljas från sin livspartner bara för att den ena plötsligt behöver assistans. Därför ser vi till att par får umgås så mycket som möjligt, samtidigt som deras mående tillgodoses. 

Gav Uska en andra chans 
Ullis kom i kontakt med Uska första gången för några år sedan. Då var hon däremot lite tveksam till tjänsten. 

– Det var precis vid starten. Jag tyckte det verkade krångligt och jag var inte bekväm med det. Sen något år senare hade vår vd haft kontakt med Uska och tyckte att vi skulle ge det en chans till, och det gjorde vi. 

Bra att kunna specificera kraven på kandidaten 
Det var nu i januari som Ullis lade ut en annons på uska.se. Efter bara en vecka hade hon fått napp och kunde ta ner annonsen igen. 

– Jag fyllde i våra kriterier på arbetssökande och matchades snabbt med flera intressanta kandidater. Det var jättebra att vi kunde specificera vilka krav vi hade på till exempel språk, erfarenhet, delegering och medicin. På så vis kunde vi gallra bland de sökande i ett mycket tidigare skede, säger Ullis och fortsätter:

– Vid en traditionell rekrytering får man en mycket större mängd sökande från början där oftast hälften inte ens är relevanta. Och att gå igenom alla dessa tar tid och kostar pengar. Så var inte fallet med Uska. Jag träffade några på intervju och hittade en tjej som kändes rätt på en gång. Det hela tog bara en vecka. 

“Vi kommer ta hjälp av Uska framöver”
Ullis och Gammeluddshemmet kommer fortsätta att använda Uska framöver. 

– Ja, det har funkat väldigt bra och vi kommer ta hjälp av Uska framöver, till exempel nu inför rekryteringen av sommarpersonal.

Har du behov av att rekrytera sommarpersonal och vill höra hur Uska kan hjälpa dig? Läs mer här.