Låt oss säga som det är – vårdbranschen är en av branscherna som präglas av personalbrist. Sjukskrivningar gör att undersköterskor blir överbelastade, det drabbar inte bara brukarna, utan även kollegorna som i sin tur även dom sjukskriver sig. Att bli en skicklig rekryterare är A och O för att bygga en väl fungerande arbetsgrupp och där personalen trivs både med arbetet och kollegorna. Det är en av de viktigaste delarna i att bygga en bra psykosocial arbetsmiljö. Vi har pratat med rekryteringexperten Jesper Kennholt som har tillsatt flera hundra jobb i sin roll som rekryterare under sina år i bemanningsbranschen. Såhär blir du bättre på att rekrytera än din konkurrent.

 

1.       Förstå dig på ditt behov

Och då menar vi inte att inse att du behöver anställa någon. Se över behovet på ett djupare plan och försök identifiera vad det är för egenskaper du behöver för att komplettera ditt team. Undvik att anställa för många kopior av profiler som du redan har, alla brukare har olika behov. Se samtidigt till att inte anställa kopior av folk som valt att sluta hos dig. Alla arbetsplatser är olika och kräver olika kompetenser. Det gäller att förstå vad som saknas i ditt lag.

 

2.       Locka till dig personalen

En bra rekryterare vet var man hittar de bästa kandidaterna, även om de inte alltid är arbetssökande. Se därför till att vara en attraktiv arbetsgivare. Idag finns det oändliga möjligheter för dig att marknadsföra ditt företag – inte minst på sociala medier. När det är brist på duktiga kandidater gäller det att anstränga sig det lilla extra för att locka till sig de bästa.

 Läs också: "Vi har samlat tusentals arbetssökande undersköterskor och vårdbiträden"

3.       Utnyttja ditt nätverk

En sak vi vet är att bra människor känner andra bra människor. Personer som delar värderingar umgås med varandra av naturliga skäl. Har du någon på din arbetsplats som du uppskattar lite extra, var inte rädd att fråga den personen om den kan rekommendera någon i sin bekantskapskrets. Eller ta hjälp av någon annan i branschen som du litar på. Underskatta inte dina kontakter, det finns alltid någon som känner någon.

 

4.       Utgå enbart från kompetensen

Ha inte förutfattade meningar när du läser ett CV eller personligt brev. När du rekryterar undersköterskor bör du enbart utgå från personens kompetenser. Självklart är det trevligt när man får ett välformulerat personligt brev men tänk på att det i själva verket inte säger någonting om personens erfarenhet inom vård. En undersköterska ska vara fantastisk på sitt jobb och älska människor, men behöver nödvändigtvis inte vara expert på att formulera målande meningar.

 

5.       Var dig själv

Det är viktigt att du är dig själv på en intervju och att du ger en rättvis bild av arbetsplatsen. Det viktigaste i en arbetsrelation är att man kan bemöta varandras förväntningar. Tänk på att bygga ditt employer brand. Ge alltid återkoppling till alla kandidater som har varit på intervju så att de känner sig viktiga och informerade. Även om du inte väljer att gå vidare med just den kandidaten vill du ge bilden av att du är en bra och professionell arbetsgivare. Glöm inte att undersköterskor pratar och tipsar till varandra.