Äldreomsorg,Hemtjänst,Personlig assistans,

5 tips för en stressfri semester

Att koppla av på riktigt under sommarens ledighet kan vara lättare sagt än gjort. Här är Uskas tips för en stressfri semester.

Den efterlängtade sommarledigheten är snart här – och det är lätt att vilja hinna med allt under semestern. Kanske ska du iväg på flera resor, träffa släkten och få tid till träningen samtidigt som du svarar på några jobbmejl om dagen? Att koppla av på riktigt under semesterveckorna är lättare sagt än gjort. Här får du därför några tips för en mer rofylld ledighet.

1. Planera & förbered

Det kan tyckas torrt att prata om kontroll när det handlar om att uppnå det motsatta, men för att kunna koppla av på semestern kan man behöva skapa förutsättningar för det innan. Om du har läget under kontroll inför semestern minskar det troligen stressen. Om möjligt är det också bra om du kan trappa ner och börja varva ner lite redan innan semestern är i gång.

2. Gör tvärtom

Semestern ska vara ett avbrott från vardagen och för att den ska vara just det ska inte dagarna se ut exakt som de brukar göra. Gör något annorlunda! Försök att röra på dig mycket om du har ett stillasittande jobb och häng extra mycket i hängmattan om du i vanliga fall flänger en massa.

3.Sänk ambitionsnivån

Det är lätt att vilja hinna med allt. Men att åka till både Gotland och Italien, komma igång med träningen, hälsa på mor- och farföräldrar och samtidigt svara på jobbmejl blir kanske inte så avkopplande. Sänk kraven på både dig och semestern. Det är inte någon tävling i antalet aktiviteter!

4.Koppla ner

Se till att ta en ordentlig paus genom att zoona ut från jobbmejlen. Berätta för att kollegorna hur du kommer att göra så att de inte förväntar sig något annat, och sätt på ett autosvar där du berättar när du är tillbaka. Om du inte ska jobba ska du inte heller vara uppkopplad hela tiden. Om du läser jobbmejl när du är ledig är det lätt du börjar grubbla och försöka lösa saker i tanken – och det tar ju som bekant energi.

5. Avsätt tid för vila

Precis som att ett träningspass kan behövas skrivas in i kalendern för att bli av kan det vara bra att boka in vila. Oavsett vad som är återhämtning för dig – se till att du får tid till det. Och om du vet med dig att du tillbringar mer tid på sociala medier än vad du faktiskt vill så är det kanske även en idé att ta bort Instagramappen för en tid och begränsa skärmtiden för att minimera intrycken.